czwartek, 20 września 2012

Shoot an apple off my head!


Kiedy wybieram się na koncerty, eventy czy inne imprezy tego typu, zawsze po ich zakończeniu zadaję sobie jedno pytanie: czy to co zobaczyłem warte było ceny biletu. 19 września na Stadionie Narodowym w Warszawie doznałem szoku! A wszystkie moje odczucia można opisać jednym stwierdzeniem. Byłbym w stanie dopłacić do biletu jeszcze sporą sumę, bo to w czym uczestniczyłem - było simply the best!
  
Warszawska pogoda i długa podróż w autokarze nie nastrajały optymizmem. Pokonanie mostu Poniatowskiego w samej bluzie podczas padającego deszczu okazało się ryzykowane - przemoczone buty i wszystko inne, też. 
Kiedy dotarłem do stadionu i tu moja tułaczka nie miała końca: "Oj Pana bramka jest tam dalej", "Dzień dobry zostałem tutaj skierowany", "Tak? O pana bramka jest jeszcze gdzie indziej". I tak w końcu znalazłem się przy bramie głównej, gdzie "okradziono" mnie 
z wszelkich butelkowanych napojów. Oczywiście względy bezpieczeństwa - ponad wszystko! Patrząc na smutne miny ludzi oddających parasole pomyślałem, że może to 
i dobrze lekko zmoknąć.
Humor zdecydowanie poprawił się, gdy usiadłem na swoim miejscu i poczułem klimat dużego, na światowym poziomie koncertu! Masa nagłośnienia, telebimów, dekoracji, konstrukcji, kabli. Jak zimny pot przeszyła mnie myśl, że to wszystko już za chwilę, za momencik!

Przed zakupem biletu, gdy dowiedziałem się, że jednym z supportów koncertu będzie Frank Ocean, jeszcze bardziej zwiększyło to moje oczekiwania. W końcu mówi się o nim jako o następcy NeYo czy Ushera. Niestety parę tygodni przed koncertem Frank najprawdopodobniej przestraszył się prognozy pogody i do Polski nie przyjechał. Przed koncertem Coldplay rozgrzewali nas: Charlie XCX oraz Marina and the Diamonds. Choć obie Panie były bardzo komunikatywne, a mocny i ciekawy głos Mariny pozostał w pamięci, z przykrością przyznaję, że w porównaniu z głównym punktem imprezy, wypadły one co najwyżej średnio. Najwyraźniej po to przed zawodowcami występują supporty, aby dużo się od nich nauczyć, a przy okazji pokazać publiczności jaki poziom reprezentuje choćby np. Coldplay. Przepaść między wykonawcami, a gwiazdą wieczoru, była na tyle duża, że w najbliższym czasie nie do pokonania!

Parę minut po 21:00, a więc całkiem punktualnie, rozpoczęło się "to" na co każdy czekał! Show Time! Muzyczne intro, z elementami dobrze każdemu znanej "Back to the Future Overture" (ulubiony film Martina) odpowiednio podniosło napięcie - płynnie przechodząc do Hurts Like Heaven, gdzie bomba ostatecznie wybuchła! Mrugające opaski, dynamicznie poruszające się lasery, światła wraz z efektami pirotechnicznymi dały znak, że będzie to niezapomniana noc dla wielu osób z ponad 40 000 tłumu!
Tuż po niesamowitym wstępie zespół postanowił nie odpuszczać! Gdy rozbrzmiały pierwsze dźwięki "In My Place" wszyscy popadli w jeszcze większą euforię. Trybuny wstały by razem z wszystkimi koncertowiczami zgromadzonymi na płycie pokazać jak wspaniale bawi się polska publiczność. Oklaski, okrzyki, podskoki! Każdy choć na chwilę przeniósł się do innego świata!
W trakcie koncertu pomyślałem, że osoba odpowiedzialna za reżyserię tego przedsięwzięcia musi mieć ogromną wyobraźnię 
i doświadczenie. Nie myliłem się! 
Anton Corbijn to osoba o bogatej historii zawodowej. Z Coldplay'em współpracował nie pierwszy raz - nakręcił klipy zespołu do singli Talk oraz Viva la vida.
Z pewnością największym atutem koncertu było to, iż nie był on tylko zwykłym odegraniem najbardziej znanych piosenek. To artystyczne przedsięwzięcie, gdzieś pomiędzy teatrem, musicalem, a świetlano-laserowym show, które, zaryzykuję określenia, kojarzyło mi się dotychczas z Davidem Gilmourem czy samym Pink Floyd. 
Widz, słuchacz nie powinien nawet na chwilę poczuć się znudzonym. Każda piosenka kryła w sobie niespodziankę. Od latających, ogromnych piłek podczas piosenki "Lovers In Japan" poprzez spokojne "The Scientist", aż po żółte balony w "Yellow" czy "tony" konfetti w kształcie figur z motywu przewodniego płyty Mylo Xyloto.      
W "Princess of China" na chwilę mogliśmy przenieść się w najdalsze zakątki Azji z nikim innym jak Rihanną. Można powiedzieć, że w pewnym momencie tłum odśpiewywał refren utworu nawet  z trzema Barbadoskami, wyświetlającym się niestety tylko na stadionowych telebimach. Na koncercie nie zabrakło też innych kompozycji takich jak: Viva La Vida, Charlie Brown (ponowne z użyciem opasek XyloBand), Paradise czy Speed of sound.

W czasie bisu Chris Martin wraz z kolegami przeszedł już chyba samego siebie. Tłum skandujący prośby, aby zespół wyszedł  na scenę i ponownie zagrał, nie spodziewał się, że Coldplay ukradkiem zszedł na płytę, przemknął niezauważony obok setek fanów, aby niespodziewanie znaleźć się pośrodku stadionu, na czymś co przypominało mały podest, aby zagrać tam w wersji akustycznej kolejne pozycje z zaplanowanej setlisty. Powrót na główną scenę również nie okazał się problemem. Oczywiście tylko dla zespołu, bo co "siedziało" w głowie zastępu ochroniarzy tworzących tunel umożliwiający powrót zespołu na scenę, na który naciskał tłum chcących choć raz dotknąć swojego idola, pozostanie do końca tajemnicą!

Koncert zakończyły numery "Clocks", "Fix you" oraz "Every teardrop is a waterfall", podczas którego wykorzystano wszelkie efekty specjalne wraz z niesamowitym mini pokazem sztucznych ogni! Miłym akcentem było używanie przez Chrisa Martina polskich słów (Dobry wieczór, dziękuję), taniec z Polską Flagą jak również przytulenie specjalnego albumu-prezentu przygotowanego przez polski fanclub.

Jedno jest pewne! Kiedykolwiek będę miał okazję usłyszeć i zobaczyć Coldplay ponownie, wydam na to choćby ostatnią złotówkę, byleby tam być!    



Zdjęcia i materiał video: google.com, alterart.pl,coldplace.eu, youtube.com

2 komentarze:

  1. Ten koncert pozostanie w moim sercu do końca życia! Pomimo, że kocham Coldplay i spodziewałam się wielkich emocji, to przyznaję, że to co się wczoraj działo, przekroczyło moje najśmielsze oczekiwania...Chris powtarzający podczas kawałka Paradise, że nie chce kończyć i opuszczać Warszawy, tańczący z flagą i jak on śpiewa na żywo! Szacunek za wszystko.. po tym wydarzeniu kocham ich jeszcze bardziej!!! Oby więcej takich koncertów:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń